Doorgaan naar hoofdcontent

Berichten

Aanbevolen post / Recommended post

BBQ-Braadworsten / BBQ-Bratwursts (Seitan)

Recente berichten

Bulgur Torentjes met Gegrilde Watermeloen & Tofu “Feta” + Tahin-Granaatappeldressing / Bulgur Towers with Grilled watermelon & Tofu “Feta” + Tahini-Pomegranate Dressing

Een verfrissende salade met bulgur, gegrilde watermeloen & tofu feta.

Vandaag recept voor een zomerse salade met Turkse invloeden.
Veganisten worden vaak aanzien als groen-eters… die heel de dag op blaadjes & worteltjes aan het kauwen zijn. In mijn geval klopt dit misschien wel voor een groot deel, ik ben dol op groen(ten)! En jawel, ik eet graag salades. En niet alleen in de zomer.  Het zijn zo van die maaltijden die tegelijk vullend en toch licht zijn. Voor zomerse versies gebruik ik, zoals vandaag, lichte en verfrissende smaken. In de winter komen de meer robuuste en hartige smaken aan de beurt.
Deze salade bevat:
* bulgur met noten en gedroogde vruchten, aangevuld met een hint van kruiden & specerijen * gegrilde watermeloen (die karamelliseert door de natuurlijke suikers) * tofu feta * dressing op basis van tahin en granaatappel * en natuurlijk groene blaadjes!

Ter ere van de foto's heb ik de borden netjes geschikt, maar zelfs een iets slordigere versie smaakt prima! Gewoo…

Frambozen Smoothie Bowl / Raspberry Smoothie Bowl

Gezondheid in een bowl, frambozen smoothie bowl.

En nu weer volop in vorm: een gezond ontbijtje met vers geplukte frambozen uit mijn tuin & gisteren genoten van een dagje aan de Nederlandse kust en een verfrissende duik in Burgh Haamstede, Zeeland.

Leuke week!



Frambozen Smoothie Bowl veganistisch, glutenvrij, sojavrij, rauw
Voor 1 à 2 personen: Ingrediënten: Voor de smoothie bowl: 1 banaan, in stukken & bevroren* 1 cup/100 gram frambozen, 1 eetlepel amandelpasta ¼ cup/60 milliliter (zelfgemaakte) amandelmelk 1 eetlepel maple siroop Voor de toppings: Verse frambozen Chia zaad Cacao nibs Kokosvlokken Amandelen Verse munt of basilicum
Bereidingswijze: Blend geleidelijk aan alle ingrediënten voor de smoothie bowl glad in de blender. Werk af met de toppings. Serveer meteen.

Raspberry Smoothie Bowl

Tofu “Feta”

Tofu feta, Chillies for Chocolate stijl!
Er zijn zo van die goede basis ingrediënten die altijd in de vegan ijskast moeten staan. Tofu feta is er zo eentje! Altijd handig op een zomerse dag om salades of wraps te maken. Ik post later nog receptjes waarin de tofu feta wordt gebruikt. Of voeg zongedroogde tomaten, olijven & kappertjes toe en serveer de tofu feta als mezze hapje.
Maar even terug naar het begin… Ik maak al jaren tofu feta en heb lang geëxperimenteerd met verschillende ingrediënten & verhoudingen. Dit recept heeft in mijn ogen  de perfecte balans tussen zuur,  specerijen & kaassmaak. De basis voor mijn tofu feta is stevige tofu die ik eerst tussen de pers zet. Snijd bij voorkeur de tofu in kleine blokjes zodat de marinade goed kan inwerken. En hier komt de enige tijdrovende stap in het recept, geef de tofu de tijd om te marineren! Gebruik voor de tofu feta ingrediënten van goede kwaliteit, zoals goede tofu, edelgist & extra-vierge olijfolie.
Niet alleen is dez…

Pindakaas Bars met Kokos & Cacao Nibs / Peanut Butter Bars with Coconut & Cocoa Nibs (No bake)

Bars for peanut butter lovers!


Gezonde bars op basis van:
* dadels * havervlokken
* pindakaas * kokos
& cacao nibs
Een dagje uit als veganist... Afhankelijk van de bestemming is het niet altijd een garantie dat je op uitstap vegan eten vindt. En ik bevind mij meestal ergens midden in de natuur, wat het nog moeilijker maakt. Als je dan al een vegan optie vindt, is de keuze meestal beperkt en niet altijd even gezond. Ik neem in zo'n geval het zekere voor het onzekere en neem een gezonde snack mee, zo heb ik alvast iets bij om me op de been te houden. Zoals deze pindakaas bars, boordevol goede energie! 
Eet de bars als snel ontbijt of als snack onderweg. 

Leuk weekend!



Pindakaas Bars met Kokos & Cacao Nibs veganistisch, glutenvrij, sojavrij
Voor 8-10 bars: Ingrediënten: 10 medjool dadels, 10 minuten in water geweekt indien niet zacht ⅓ cup pindakaas (zelfgemaakt of gekocht) 2 eetlepels ahornsiroop (optioneel indien gekochte pindakaas) Zaadjes van 1 vanille stokje (of ½ theelepel extract) Snufj…

Zoete-Pittige Mosterdsaus / Sweet-Spicy Mustard Sauce

Mosterd-cashew saus met zoete & pittige smaken.
Zoete-Pittige Mosterdsaus veganistisch, glutenvrij, sojavrij
Ingrediënten: ½ cup/100 gram cashewnoten, 4 uur geweekt, gespoeld & afgegoten ½ cup/120 milliliter water ¼ cup eetlepels graanmosterd 1 eetlepel ahornsiroop ½ theelepel chilipoeder (gebruik meer of minder naar smaak) Peper & zout, naar smaak
Bereidingswijze: Blend de cashewnoten, water, ahornsiroop en chilipoeder glad en romig in een mini blender. Roer de graanmosterd erdoor en blend kort door. Breng op smaak met pezo.

Sweet-Spicy Mustard Sauce vegan, gluten free, soy free
Ingredients: ½ cup/100 gram cashews, soaked for 4 hours, rinsed & drained ½ cup/120 ml water ¼ cup grain mustard 1 tbsp maple syrup ½ tsp chilli powder (use more or less to taste) Pepper & salt, to taste
Instructions: Blend cashews, water, maple syrup and chilli powder until smooth. Stir in the mustard and pulse a few times. Season with salt & pepper.