Doorgaan naar hoofdcontent

Pompoen-Chocolade Chip Muffins / Pumpkin-Chocolate Chip Muffins

Er was dit weekend storm in het land (je hebt het misschien ook wel opgemerkt?!), voor mij het ideale moment om de keuken in te duiken. En omdat de vorige cakejes op mijn blog zo’n succes bleken te zijn, heb ik deze keer muffins met pompoen en chocolade chips gemaakt.

De muffins kwamen perfect uit oven. Ze zijn luchtig en zacht van textuur, met een milde pompoensmaak, chocolade stukjes (en ik ken maar weinig mensen die geen chocolade lusten) en een lichte noot van kaneel. En als je nog even in sinterklaas / speculaas stemming wil blijven, kan je natuurlijk ook speculaaskruiden gebruiken.
En als bonus een huis gevuld met de geur van vers gebak!

En naar gewoonte zijn de muffins simpel en snel te maken!


Pompoen-Chocolade Chip Muffins
veganistisch, sojavrij, laag vetgehalte

Voor 6 à 7 cup cakes:
Ingrediënten:
Droog:
¾ cup/120 gram speltbloem of ¾ cup/140 gram tarwebloem
¼ cup/50 gram kokosbloesemsuiker (gebruik 2 eetlepels meer voor zoetere muffins)
¾ theelepel kaneelpoeder (of gebruik ¾ theelepel speculaaskruiden)
3 eetlepels/36 gram mini vegan chocolade chips
½ theelepel bakpoeder
¼ theelepel bicarbonaat
Snufje zout
Nat:
½ cup/140 gram pompoen puree: Pompoen Puree
2 eetlepels neutrale olie
¼ cup/60 ml amandelmelk
½ theelepel vanille extract

Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 180° Celsius.
Bekleed een muffin vorm met muffin papiertjes.
Meng de droge ingrediënten in een kom.
Meng in een andere kom de natte ingrediënten.
Roer de droge ingrediënten door de natte ingrediënten (niet te lang mengen).
Vul de vormpjes voor ¾ met beslag.
Bak de cup cakes 14 à 16 in de voorverwarmde oven.
Laat volledig afkoelen op een rooster (zie nota).

Nota:
Het is aangeraden de muffins meerdere uren op voorhand of daags voordien te bakken om te voorkomen dat ze aan de papiertjes kleven door het lage vetgehalte.
Of gebruik een siliconen muffin vorm.

Pumpkin-Chocolate Chip Muffins
vegan, soy free, low fat

Makes 6-7 cupcakes:
Ingredients:
Dry:
¾ cup/125 gram spelt flour or ¾ cup/140 grams wheat flour
¼ cup/50 grams coconut blossom sugar (use 2 tbsp more for sweeter)
¾ tsp cinnamon (or use ¾ tsp speculaas spices)
3 tbsp mini vegan chocolate chips
½ tsp baking powder
¼ tsp baking soda
Pinch of salt
Wet:
½ cup/140 grams pumpkin puree: Pumpkin Puree
2 tbsp neutral oil
¼ cup/60 ml almond milk
½ tsp vanilla extract

Instructions:
Preheat the oven to 180° Celsius.
Line a muffin tin with paper liners.
Mix the dry ingredients in a bowl.
In another bowl combine the wet ingredients.
Mix dry and wet ingredients (do not overmix).
Spoon the mixture into the paper liners until  they are filled ¾.
Bake in the oven for 14 to 16 minutes.
Cool down completely on a wire rack (see note).

Note:
It’s recommended to bake the muffins several hours or a day in advance to prevent them sticking to the paper liners due to the low fat content.
Or use a silicon muffin mould.

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Kaneel Wafels met Vijgen-Walnoten Compote / Cinnamon Waffles with Fig-Walnut Compote

Zachte kaneelwafels met een compote van vijgen & walnoten + verse vijgen + kokosslagroom.

Er zijn zo van die dingen, die ik pas echt ben gaan appreciëren sinds ik veganist ben. Wafels is zo één van die dingen. Niet dat ik ze zo vaak eet, maar dat maakt ze nu net dat beetje specialer.
Vandaag deel ik een receptje voor één van de lekkerste wafels die je ooit hebt geproefd! Een zachte kaneelwafel, een beetje geduld hier want ze komen knapperig uit het wafelijzer… Plakkerig-zoete vijgen-walnotencompote, verse vijgen en een toefje kokosslagroom voor de durvers. Het is zowat een dessert als maaltijd, wel dat heb ik er alvast van gemaakt. 😁
De wafels zijn natuurlijk ook lekker op zichzelf. Ze zijn laag in vet- en suikergehalte en gemakkelijk te maken. En als je niet zelf compote wil maken, gebruik dan vijgenjam uit een potje.
Smakelijk!


Een paar andere recepten die je misschien leuk vindt: Hazelnoot Pannenkoekjes met Gekarameliseerde Vijgen / Hazelnut Pancakes with Caramelized Figs
Pecan Koff…

Tofu Tajine met Olijven & Tomatensaus / Tofu Tajine with Olives & Tomato Sauce

Snelle & simpele saffraan-gember tajine met tofu, olijven & gekruide tomatensaus.

Een aantal weken geleden had ik een etentje met twee voor mij zeer bijzondere mensen. Op het menu:
* Tajine met tofu * Couscous salade met oven geroosterde wortelen, abrikozen & tofu feta * Harissa-komijn yofu (als extraatje voor de liefhebbers van pittig eten) * Marokkaanse cake
De tajine heeft tofu als basis. Tofu in een tajine? Ook ik was er vroeger geen fan van, het leek gewoon iets te missen. Tot ik deze tajine maakte. De tofu wordt eerst gemarineerd met citroen, gember en saffraan, en daarna krokant aangebakken. Nog een mild gekruide tomatensaus en groene olijven om de tajine compleet te maken, et voilà. Ik gebruik ingelegde citroen in het recept, een typische Marokkaanse smaak. Als je hier geen fan van bent, kan je deze gewoon weglaten of minder gebruiken. De tajine zal nog steeds kruidig & smaakvol zijn.
Deze tajine kan op voorrand bereid worden, altijd handig als je gasten ontvangt.
* to…

Simpele Venkel-Tomatensoep met Linzen / Simple Fennel-Tomato Soup with Lentils

Simpele venkel-tomatensoep met linzen.
Het beste eten is soms gewoon het simpelste eten! Niet? Een kom dampende soep op een druilerige dag… mmm. Meer moet dat niet zijn.
Geen dure ingrediënten, geen eindeloos gedoe in de keuken,… En dan denk ik altijd, is dit wel iets om op een blog te posten? Maar lekker is lekker, en soms wil ik gewoon een ideetje meegeven.
Een blogpagina draait in mijn ogen niet enkel om high tech en ingewikkelde recepten. Soms heel simpel en snel, soms net dat beetje meer. Zoals ik aangeef in de beschrijving van mijn blog, gaat het om alledaagse recepten, die haalbaar moeten zijn voor iedereen. Het heeft weinig zin om receptjes uit te werken, die niemand inspireren of die nooit door iemand worden gemaakt. Als er liefhebbers zijn van meer “fancy” eten, laat mij maar een berichtje.
Voor nu, smakelijk!


Simpele Venkel-Tomatensoep met Linzen veganistisch, glutenvrij, sojavrij, notenvrij
Ingrediënten: Olie om te bakken 1 ui, gesnipperd 1 teentje knoflook, gesnipperd 1 grote venkel,…