Doorgaan naar hoofdcontent

Plantaardige Mayonaise / Vegan Mayonnaise

Hoewel ik niet vaak mayonaise eet omdat het niet zo gezond is, vragen sommige gerechten toch om dat kleine lepeltje mayo.

Dit is een basis recept voor plantaardige mayonaise met slechts vier ingrediënten:

*sojamelk
*olie
*mosterd
*appelazijn of citroensap

Hoewel ik meestal amandelmelk gebruik, heb je voor plantaardige mayo sojamelk nodig. Met amandelmelk “pakt” de mayo niet. Gebruik meer of minder sojamelk/olie voor een dunnere/dikkere mayonaise. De formule in het recept geeft een goede consistentie en smaak, maar speel gerust een beetje tot je voor jezelf de ideale combo hebt gevonden.
Ik gebruik meestal zonnebloemolie voor mayo omdat deze een zeer neutrale smaak heeft. Voeg een paar eetlepels olijfolie toe voor een mayolive.
De mosterd zorgt voor extra binding en smaak en de appelazijn of citroensap zorgt voor een klein zuurtje in de mayonaise.

De mayonaise is vrij van bewaarmiddelen en kleurstoffen en kan gebruikt worden zoals een traditionele mayo.


Het recept maakt twee potjes mayo, maar als je net zoals ik niet veel mayo eet, kan je de hoeveelheden halveren.


Plantaardige Mayonaise
veganistisch, glutenvrij, notenvrij

voor 2 potjes:
Ingrediënten:
1 cup/240 ml (ongezoete) sojamelk
2,5 cups/600 ml neutrale olie (zoals zonnebloemolie)
~3 eetlepels mosterd
½ - 1 eetlepel appelazijn of citroensap
Peper & zout

Bereidingswijze:
Doe de sojamelk en de olie in een maatbeker. Mix het geheel met een staafmixer tot een gebonden mayo ontstaat, beweeg tijdens het mixen de mixer op en neer. 
Voeg de mosterd toe en mix opnieuw, de mayo wordt nu nog dikker.
Voeg naar smaak appelazijn toe en breng op smaak met peper en zout.
Doe de mayonaise in glazen potten en bewaar in de ijskast.
De mayo blijft een aantal weken goed.

Nota:
Vervang voor een mayonaise met olijfolie een ¼ - ½ cup neutrale olie door olijfolie.


Vegan Mayonnaise
vegan, gluten free, nut free

For 2 jars:
Ingredients:
1 cup/240 ml (unsweetened) soy milk
2,5 cups/600 ml neutral oil (like sunflower seed oil)
~3 tbsp mustard
½ - 1 tbsp apple cider vinegar or lemon juice
Pepper & salt

Instructions:
Add the soy milk and oil to a large measuring cup. Mix with a hand blender until the mayonnaise emulsifies, moving up and down whilst blending. 
Add the mustard and mix again, the mayo will get even thicker.
Add apple cider vinegar to taste and season with salt and pepper.
Store in glass jars in the fridge.
Will keep for a few weeks.

Note:
For a mayo with olive oil; replace ¼ - ½ cup of neutral oil with olive oil. 

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Kaneel Wafels met Vijgen-Walnoten Compote / Cinnamon Waffles with Fig-Walnut Compote

Zachte kaneelwafels met een compote van vijgen & walnoten + verse vijgen + kokosslagroom.

Er zijn zo van die dingen, die ik pas echt ben gaan appreciëren sinds ik veganist ben. Wafels is zo één van die dingen. Niet dat ik ze zo vaak eet, maar dat maakt ze nu net dat beetje specialer.
Vandaag deel ik een receptje voor één van de lekkerste wafels die je ooit hebt geproefd! Een zachte kaneelwafel, een beetje geduld hier want ze komen knapperig uit het wafelijzer… Plakkerig-zoete vijgen-walnotencompote, verse vijgen en een toefje kokosslagroom voor de durvers. Het is zowat een dessert als maaltijd, wel dat heb ik er alvast van gemaakt. 😁
De wafels zijn natuurlijk ook lekker op zichzelf. Ze zijn laag in vet- en suikergehalte en gemakkelijk te maken. En als je niet zelf compote wil maken, gebruik dan vijgenjam uit een potje.
Smakelijk!


Een paar andere recepten die je misschien leuk vindt: Hazelnoot Pannenkoekjes met Gekarameliseerde Vijgen / Hazelnut Pancakes with Caramelized Figs
Pecan Koff…

Tofu Tajine met Olijven & Tomatensaus / Tofu Tajine with Olives & Tomato Sauce

Snelle & simpele saffraan-gember tajine met tofu, olijven & gekruide tomatensaus.

Een aantal weken geleden had ik een etentje met twee voor mij zeer bijzondere mensen. Op het menu:
* Tajine met tofu * Couscous salade met oven geroosterde wortelen, abrikozen & tofu feta * Harissa-komijn yofu (als extraatje voor de liefhebbers van pittig eten) * Marokkaanse cake
De tajine heeft tofu als basis. Tofu in een tajine? Ook ik was er vroeger geen fan van, het leek gewoon iets te missen. Tot ik deze tajine maakte. De tofu wordt eerst gemarineerd met citroen, gember en saffraan, en daarna krokant aangebakken. Nog een mild gekruide tomatensaus en groene olijven om de tajine compleet te maken, et voilà. Ik gebruik ingelegde citroen in het recept, een typische Marokkaanse smaak. Als je hier geen fan van bent, kan je deze gewoon weglaten of minder gebruiken. De tajine zal nog steeds kruidig & smaakvol zijn.
Deze tajine kan op voorrand bereid worden, altijd handig als je gasten ontvangt.
* to…

Simpele Venkel-Tomatensoep met Linzen / Simple Fennel-Tomato Soup with Lentils

Simpele venkel-tomatensoep met linzen.
Het beste eten is soms gewoon het simpelste eten! Niet? Een kom dampende soep op een druilerige dag… mmm. Meer moet dat niet zijn.
Geen dure ingrediënten, geen eindeloos gedoe in de keuken,… En dan denk ik altijd, is dit wel iets om op een blog te posten? Maar lekker is lekker, en soms wil ik gewoon een ideetje meegeven.
Een blogpagina draait in mijn ogen niet enkel om high tech en ingewikkelde recepten. Soms heel simpel en snel, soms net dat beetje meer. Zoals ik aangeef in de beschrijving van mijn blog, gaat het om alledaagse recepten, die haalbaar moeten zijn voor iedereen. Het heeft weinig zin om receptjes uit te werken, die niemand inspireren of die nooit door iemand worden gemaakt. Als er liefhebbers zijn van meer “fancy” eten, laat mij maar een berichtje.
Voor nu, smakelijk!


Simpele Venkel-Tomatensoep met Linzen veganistisch, glutenvrij, sojavrij, notenvrij
Ingrediënten: Olie om te bakken 1 ui, gesnipperd 1 teentje knoflook, gesnipperd 1 grote venkel,…