Doorgaan naar hoofdcontent

Quiche met Broccoli, Zongedroogde Tomaten & Amandelen / Quiche with Broccoli, Sundried Tomatoes & Almonds

Als je nog nooit een vegan quiche hebt gegeten, lijkt het misschien een beetje raar, een quiche zonder eieren of room. Maar veganisten zijn nu eenmaal creatief in het bedenken en “veganizen” van gerechten. Vaak is het resultaat dan ook nog gezonder en lekkerder dan de oorspronkelijke recepten, mooi meegenomen.

Je kan de vulling van een vegan quiche op verschillende manieren en met diverse ingrediënten maken :

*silken tofu;
*kikkererwtenbloem/besan;
*cashew noten;
*peulvruchten;
*of een combinatie van verschillende methodes & ingrediënten.

Voor de bodem heb ik klaargemaakt vegan bladerdeeg gebruikt. Nee hoor, ik maak heus mijn eigen bladerdeeg niet!
De vulling is op basis van silken tofu, omdat dit een lichter resultaat geeft.
En qua inhoud ben ik gegaan voor broccoli & zongedroogde tomaten. De quiche wordt afgewerkt met amandelsnippers voor een crunchy laagje.

Ik heb deze quiche al verschillende keren gemaakt en het is elke keer weer een groot succes, zelfs bij niet vegans!





Quiche met Broccoli, Zongedroogde Tomaten & Amandelen
veganistisch

Ingrediënten:
1 pak veganistisch bladerdeeg
1 kleine/circa 200-250 gram broccoli, in kleine roosjes & beetgaar gestoomd
14 zongedroogde tomaten, in stukjes gesneden
~⅓ cup amandelsnippers
Voor de vulling:
400 gram silken tofu, afgegoten
¼ cup/60 ml olijfolie
¼ cup/15 gram edelgist
2 eetlepels kikkererwtenbloem
2 eetlepels maïzena
3 eetlepels amandelpoeder
3-4 teentjes knoflook, gehakt
Snufje kala namak
½ theelepel mosterdpoeder
½ theelepel gerookte paprika
½ theelepel komijnpoeder
½ theelepel kurkuma
Peper & zout, naar smaak

Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 180° Celsius.
Bekleed een ronde vorm of quichevorm (25 cm doorsnede) met het bladerdeeg (vet in indien de vorm geen antiaanbaklaag heeft).
Mix alle ingrediënten voor de vulling glad in een blender of met de staafmixer. Kruid goed af met peper & zout.
Doe het mengsel in een grote komen roer de broccoli en zongedroogde tomaten erdoor.
Verdeel het mengsel over de bodem en strijk glad.
Verdeel de amandelsnippers over de quiche.
Bak de quiche in 40-45 minuten goudbruin en stevig.
Laat de quiche 15 minuten afkoelen in de vorm.
Serveer de quiche warm of koud met een salade.


Quiche with Broccoli, Sundried Tomatoes & Almonds
vegan

Ingredients:
1 package vegan puff pastry
1 small/about 200-250 grams broccoli, cut in small florets & steamed al dente
14 sundried tomatoes
~⅓ cup almond flakes
For the filling:
400 grams silken tofu, drained
¼ cup/60 ml olive oil
¼ cup/15 grams nutritional yeast
2 tbsp chickpea flour
2 tbsp corn starch
3 tbsp almond powder
3-4 cloves garlic, chopped
Pinch of kala namak
½ tsp mustard powder
½ tsp smoked paprika
½ tsp cumin powder
½ tsp turmeric
Pepper & salt, to taste

Instructions:
Preheat the oven to 180° Celsius.
Line a round form or quiche form (25 cm) with the puff pastry (grease if the form has no non-stick layer).
Mix the ingredients for the filling using a blender or stick blender. Season well with pepper & salt.
Pour the mixture in a large bowl and stir in the broccoli and sundried tomatoes.
Divide the mixture over the bottom and spread out.
Sprinkle with the almond flakes.
Bake for 40-45 minutes or until golden and firm.
Cool down in the form for 15 minutes.
Serve warm or cold with a salad.



Reacties

Populaire berichten van deze blog

Pindakaas Bars met Kokos & Cacao Nibs / Peanut Butter Bars with Coconut & Cocoa Nibs (No bake)

Bars for peanut butter lovers!


Gezonde bars op basis van:
* dadels * havervlokken
* pindakaas * kokos
& cacao nibs
Een dagje uit als veganist... Afhankelijk van de bestemming is het niet altijd een garantie dat je op uitstap vegan eten vindt. En ik bevind mij meestal ergens midden in de natuur, wat het nog moeilijker maakt. Als je dan al een vegan optie vindt, is de keuze meestal beperkt en niet altijd even gezond. Ik neem in zo'n geval het zekere voor het onzekere en neem een gezonde snack mee, zo heb ik alvast iets bij om me op de been te houden. Zoals deze pindakaas bars, boordevol goede energie! 
Eet de bars als snel ontbijt of als snack onderweg. 

Leuk weekend!



Pindakaas Bars met Kokos & Cacao Nibs veganistisch, glutenvrij, sojavrij
Voor 8-10 bars: Ingrediënten: 10 medjool dadels, 10 minuten in water geweekt indien niet zacht ⅓ cup pindakaas (zelfgemaakt of gekocht) 2 eetlepels ahornsiroop (optioneel indien gekochte pindakaas) Zaadjes van 1 vanille stokje (of ½ theelepel extract) Snufj…

Kaneelbroodjes met Pecannoten & Rozijnen / Sticky Cinnamon Buns with Pecans & Raisins

Zachte kaneelkoffiekoeken gevuld met pecannoten & rozijnen.
Ik heb even getwijfeld of ik dit recept wel zou posten… Normaal post ik gezonde gerechten & snacks. Ik vroeg me dus af of deze broodjes wel thuishoren op de blogpagina. Maar ze zijn o zo lekker! De beslissing is gevallen, het receptje gepost. Wie o wie kan er aan weerstaan?
En ja, er staan wel meer recepten online voor kaneelbroodjes, dit is mijn versie. Mijn broodjes bevatten in verhouding tot andere versies en stuk minder suiker en vetstof. Indien gewenst kan je de vulling zelfs maken met appelmoes! Dat is alvast wat ik gedaan heb. De suiker volledig schrappen is geen optie, de broodjes moeten wel lekker “sticky& gooey” blijven.
De kaneelbroodjes zijn zacht & luchtig en zitten boordevol pecannoten & rozijnen, toch nog iets gezonds aan het recept. De ervaring wordt compleet door de kaneel, gekend om zijn zoete en aromatische eigenschappen. De specerij zou trouwens de bloedsuikerspiegel stabiel houden en cho…

Blauwe Bessen-Kardemom Kaastaart Snacks / Blueberry-Cardamom Snacks

Gezonde & voedzame blauwe bessen “kaastaart” snacks.
Soms hebben we allemaal behoefte aan iets zoets, niet dan? Persoonlijk geef ik de voorkeur aan rauwe dessertjes en snacks. Ze bevatten weinig of geen geraffineerde suikers en zitten bovendien nog barstensvol vitaminen, mineralen en goede vetten. Een lekkere snack dus die goed is voor je lichaam, dat kunnen we alleen maar toejuichen.
Rauwe snacks & dessertjes zijn niet alleen gezond, ze ook nog eens zeer gemakkelijk te maken. De enige benodigdheden zijn ingrediënten van goede kwaliteit en een krachtige blender (ik gebruik een mini blender). Het moeilijkste gedeelte is wachten tot het geheel is opgesteven…
Deze kaastaart snacks met blauwe bessen hebben een simpele bodem van dadels & amandelen. De vulling wordt op smaak gebracht met kardemom en een vleugje limoen voor dat kleine extraatje. En dan blauwe bessen, kleine gezondheidsbommetjes.
Mijn repen zijn een beetje slordig gesneden. Kleine vergetelheid, had de kaastaart in de…