Doorgaan naar hoofdcontent

(Gezouten) Karamel Popcorn / (Salted) Caramel Popcorn

Snack-tijd!

Ook in een gezonde voeding past in mijn ogen af en toe een snack, we zijn tenslotte geen robots. Ik grijp dan meestal naar popcorn. Snel gemaakt, keuze genoeg aan smaakcombinaties en afhankelijk van de bereidingswijze nog een vrij gezond alternatief voor de supermarktsnacks.

Pofmaïs bevat weinig calorieën, veel vezels en antioxidanten, goed begin. Vaak gaat het daarna bergaf. Popcorn uit de supermarkt en zeker de versie te koop in de cinema (je kent ze wel die reuze bakken) zijn vaak gemaakt met harde en ongezonde vetten. Bovendien bevat deze popcorn meestal enorme hoeveelheden suiker en zout.

Een gezondere optie is zelfgemaakte popcorn. En het is leuk! Jawel, zelfs ik die toch volwassen genoemd kan worden, vind het reuze lol om de maïs te horen ploppen in de kookpot!
Deze (gezouten) karamel popcorn is simpel te bereiden. Meestal wordt de maïs eerst geploft en daarna in de oven gebakken met karamelsaus. Ik voeg de suiker rechtstreeks toe aan de maïs, op deze manier kan het suikergehalte flink verminderd worden. Doel bereikt, karamel popcorn gezonde stijl!
Werk de popcorn af met zout voor een zoet-zoute popcorn.


Geniet ervan & leuk weekend!

(Gezouten) Karamel Popcorn
veganistisch, glutenvrij, sojavrij, notenvrij

Voor 2 grote of 4 kleine porties:
Ingrediënten:
¼ cup/60 gram pofmaïs
1 eetlepel (kokos)olie
2 eetlepels suiker
1 eetlepel  agave of ahornsiroop
¼ theelepel zout (optioneel)

Bereidingswijze:
Doe de olie en een drietal maïskorrels in een pot met dikke bodem en sluit af met een deksel. Verhit op medium vuur en wacht tot de korrels gaat knappen.
Voeg eens de korrels gepoft zijn de maïs, suiker en agave of ahornsiroop toe, zet het deksel erop en schud het geheel op.
Laat de maïskorrels knappen, schud af en toe op.
Strooi indien gewenst het zout erover en schud het geheel op.
Serveer warm of koud.


(Salted) Caramel Popcorn
vegan, gluten free, soy free, nut free

Makes 2 large or 4 small portions:
Ingredients:
¼ cup/60 grams popping corn
1 tbsp (coconut)oil
2 tbsp sugar
1 tbsp agave or maple syrup
¼ tsp salt

Instructions:
Put the oil and three corn kernels in a heavy bottomed pan and cover with a lid. Heat over medium fire and wait for the kernels to pop.
Add the rest of the corn kernels, sugar and agave or maple syrup, cover with a lid and shake to coat.
Pop the corn, shaking occasionally.
Sprinkle with salt if desired and shake to cover.
Serve hot or cold.

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Pindakaas Bars met Kokos & Cacao Nibs / Peanut Butter Bars with Coconut & Cocoa Nibs (No bake)

Bars for peanut butter lovers!


Gezonde bars op basis van:
* dadels * havervlokken
* pindakaas * kokos
& cacao nibs
Een dagje uit als veganist... Afhankelijk van de bestemming is het niet altijd een garantie dat je op uitstap vegan eten vindt. En ik bevind mij meestal ergens midden in de natuur, wat het nog moeilijker maakt. Als je dan al een vegan optie vindt, is de keuze meestal beperkt en niet altijd even gezond. Ik neem in zo'n geval het zekere voor het onzekere en neem een gezonde snack mee, zo heb ik alvast iets bij om me op de been te houden. Zoals deze pindakaas bars, boordevol goede energie! 
Eet de bars als snel ontbijt of als snack onderweg. 

Leuk weekend!



Pindakaas Bars met Kokos & Cacao Nibs veganistisch, glutenvrij, sojavrij
Voor 8-10 bars: Ingrediënten: 10 medjool dadels, 10 minuten in water geweekt indien niet zacht ⅓ cup pindakaas (zelfgemaakt of gekocht) 2 eetlepels ahornsiroop (optioneel indien gekochte pindakaas) Zaadjes van 1 vanille stokje (of ½ theelepel extract) Snufj…

Kaneelbroodjes met Pecannoten & Rozijnen / Sticky Cinnamon Buns with Pecans & Raisins

Zachte kaneelkoffiekoeken gevuld met pecannoten & rozijnen.
Ik heb even getwijfeld of ik dit recept wel zou posten… Normaal post ik gezonde gerechten & snacks. Ik vroeg me dus af of deze broodjes wel thuishoren op de blogpagina. Maar ze zijn o zo lekker! De beslissing is gevallen, het receptje gepost. Wie o wie kan er aan weerstaan?
En ja, er staan wel meer recepten online voor kaneelbroodjes, dit is mijn versie. Mijn broodjes bevatten in verhouding tot andere versies en stuk minder suiker en vetstof. Indien gewenst kan je de vulling zelfs maken met appelmoes! Dat is alvast wat ik gedaan heb. De suiker volledig schrappen is geen optie, de broodjes moeten wel lekker “sticky& gooey” blijven.
De kaneelbroodjes zijn zacht & luchtig en zitten boordevol pecannoten & rozijnen, toch nog iets gezonds aan het recept. De ervaring wordt compleet door de kaneel, gekend om zijn zoete en aromatische eigenschappen. De specerij zou trouwens de bloedsuikerspiegel stabiel houden en cho…

Blauwe Bessen-Kardemom Kaastaart Snacks / Blueberry-Cardamom Snacks

Gezonde & voedzame blauwe bessen “kaastaart” snacks.
Soms hebben we allemaal behoefte aan iets zoets, niet dan? Persoonlijk geef ik de voorkeur aan rauwe dessertjes en snacks. Ze bevatten weinig of geen geraffineerde suikers en zitten bovendien nog barstensvol vitaminen, mineralen en goede vetten. Een lekkere snack dus die goed is voor je lichaam, dat kunnen we alleen maar toejuichen.
Rauwe snacks & dessertjes zijn niet alleen gezond, ze ook nog eens zeer gemakkelijk te maken. De enige benodigdheden zijn ingrediënten van goede kwaliteit en een krachtige blender (ik gebruik een mini blender). Het moeilijkste gedeelte is wachten tot het geheel is opgesteven…
Deze kaastaart snacks met blauwe bessen hebben een simpele bodem van dadels & amandelen. De vulling wordt op smaak gebracht met kardemom en een vleugje limoen voor dat kleine extraatje. En dan blauwe bessen, kleine gezondheidsbommetjes.
Mijn repen zijn een beetje slordig gesneden. Kleine vergetelheid, had de kaastaart in de…