Doorgaan naar hoofdcontent

Havermout-Pompoen Risotto Bowls met Rokerige Tempeh & Look-Spinazie / Oatmeal-Pumpkin Risotto Bows with Smoky Tempeh & Garlicky Spinach

Nog een receptje voor een bowl, anders gezegd alles in laagjes in een bowl geschikt. En dan, lekker op de sofa met een lepel langzaam het kommetje leegmaken...

Havermout wordt meestal zoet klaargemaakt, terwijl het zich ook uitstekend leent tot hartige gerechten. Ik maak vaak hartige bowls met havermout, aangevuld met groenten, proteïnen en specerijen. Een explosie van smaak zonder schuldgevoel!

De basis voor deze bowls bestaat uit havermout-pompoen risotto. Technisch gezien mag ik dit misschien geen risotto noemen, aangezien er geen risotto rijst in zit. Maar hey, dit is mijn blog, dus ik noem het toch zoals ik wil, niet dan?!

De laagjes van de bowl:

*romige havermout met pompoenpuree & specerijen (met de smaak en textuur van een risotto 😀);
*rokerige tempeh blokjes;
*spinazie op smaak gebracht met knoflook;
*avocado schijfjes;
*en extra chilivlokken voor de liefhebbers! Ik ben alvast voor, maar ik strooi dan ook bijna overal chili over…

De bowls bestaan uit een aantal componenten, maar zijn mits een beetje multitasking best snel gemaakt. De smaken zijn, net zoals de lagen in de bowls, netjes in balans.

Grab a spoon and dig in! Smakelijk & enjoy!

Havermout-Pompoen Risotto Bowls met Rokerige Tempeh & Look-Spinazie
veganistisch, glutenvrij, sojavrij

Voor 2 à 3 bowls:
Ingrediënten:
Voor de havermout-pompoen risotto:
1 cup/120 gram (glutenvrije) grove havervlokken
½ cup/160 gram pompoenpuree
½ cup/120 ml amandelmelk
1 ½ cup/360 ml water
¼ theelepel chilipoeder
¼ theelepel tijm
theelepel kaneelpoeder
Peper & zout, naar smaak
2 eetlepel edelgist
Voor de rokerige tempeh:
200 gram tempeh, in blokjes
Neutrale olie om te bakken
Marinade:
2 eetlepels sojasaus of tamari voor glutenvrij
2 theelepels sesamolie
2 theelepels ahornsiroop
¾ theelepel gerookte paprikapoeder
¼ theelepel komijnpoeder
2 eetlepels water
Voor de look spinazie:
Olie om te bakken
200 gram spinazie
1 teentje knoflook, gehakt
Peper & zout, nootmuskaat, naar smaak
Overige:
1 avocado, gesneden
Olijfolie
Chilivlokken (optioneel)

Bereidingswijze:
Voor de havermout-pompoen risotto:
Doe de havervlokken, pompoenpuree, water, melk en specerijen in een pot en breng aan de kook. Laat 15 minuten zachtjes sudderen, al roerend.
Breng op smaak met peper en zout en roer de edelgist erdoor.
Voor de rokerige tempeh:
Meng alle ingrediënten voor de marinade. Voeg de tempeh blokjes toe en meng door.
Laat 15 tot 30 minuten marineren. Bak de blokjes rondom goudbruin.
Voor de look spinazie:
Verhit olie in een kookpot en bak de look glazig. Voeg de spinazie toe en laat slinken.
Breng op smaak met peper, zout en nootmuskaat.
Samenstelling:
Verdeel de havermout-pompoen risotto over de bowls. Top met de tempeh blokjes, spinazie en avocado.
Besprenkel met olijfolie en chilivlokken indien gewenst.
Smakelijk!


Oatmeal-Pumpkin Risotto Bows with Smoky Tempeh & Garlicky Spinach
vegan, gluten free, soy free

Ingredients:
For the oatmeal-pumpkin risotto:
1 cup/120 gram (GF) rolled oats
½ cup/160 gram pumpkin puree
½ cup/120 ml almond milk
1 ½ cup/360 ml water
¼ tsp chilli powder
¼ tsp thyme
⅛ tsp cinnamon
Pepper & salt, to taste
2 tbsp nutritional yeast
For the smoky tempeh:
200 grams tempeh, cubed
Neutral oil for frying
Marinade:
2 tbsp soy sauce of tamari for GF
2 tsp sesame olie
2 tso maple syrup
¾ tsp smoked paprika
¼ tsp cumin
2 tbsp water
For the garlicky spinach:
Oil for frying
200 grams spinach
1 clove garlic, minced
Pepper & salt, nutmeg, to taste
Other:
1 avocado, sliced
Olive oil
Chilli flakes (optional)

Instructions:
For the oatmeal-pumpkin risotto:
Combine oats, pumpkin puree, water, milk and spices in a pot and bring to a boil. Simmer gently for 25 minutes, whilst stirring.
Season with pepper and salt, stir in the nutritional yeast.
For the smoky tempeh:
Mix the ingredients for the marinade. Mingle in the tempeh.
Marinate for 15-30 minutes. Sauté the tempeh until golden.
For the garlicky spinach:
Heat oil in a pot and sauté the garlic until translucent. Add the spinach and let it wilt.
Season with pepper, salt and nutmeg.
Assembly:
Divide the oatmeal-pumpkin risotto between the bowls. Top with tempeh, spinach and avocado.
Sprinkle with olive oil and chilli flakes if desired.
Enjoy!

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Pindakaas Bars met Kokos & Cacao Nibs / Peanut Butter Bars with Coconut & Cocoa Nibs (No bake)

Bars for peanut butter lovers!


Gezonde bars op basis van:
* dadels * havervlokken
* pindakaas * kokos
& cacao nibs
Een dagje uit als veganist... Afhankelijk van de bestemming is het niet altijd een garantie dat je op uitstap vegan eten vindt. En ik bevind mij meestal ergens midden in de natuur, wat het nog moeilijker maakt. Als je dan al een vegan optie vindt, is de keuze meestal beperkt en niet altijd even gezond. Ik neem in zo'n geval het zekere voor het onzekere en neem een gezonde snack mee, zo heb ik alvast iets bij om me op de been te houden. Zoals deze pindakaas bars, boordevol goede energie! 
Eet de bars als snel ontbijt of als snack onderweg. 

Leuk weekend!



Pindakaas Bars met Kokos & Cacao Nibs veganistisch, glutenvrij, sojavrij
Voor 8-10 bars: Ingrediënten: 10 medjool dadels, 10 minuten in water geweekt indien niet zacht ⅓ cup pindakaas (zelfgemaakt of gekocht) 2 eetlepels ahornsiroop (optioneel indien gekochte pindakaas) Zaadjes van 1 vanille stokje (of ½ theelepel extract) Snufj…

Kaneelbroodjes met Pecannoten & Rozijnen / Sticky Cinnamon Buns with Pecans & Raisins

Zachte kaneelkoffiekoeken gevuld met pecannoten & rozijnen.
Ik heb even getwijfeld of ik dit recept wel zou posten… Normaal post ik gezonde gerechten & snacks. Ik vroeg me dus af of deze broodjes wel thuishoren op de blogpagina. Maar ze zijn o zo lekker! De beslissing is gevallen, het receptje gepost. Wie o wie kan er aan weerstaan?
En ja, er staan wel meer recepten online voor kaneelbroodjes, dit is mijn versie. Mijn broodjes bevatten in verhouding tot andere versies en stuk minder suiker en vetstof. Indien gewenst kan je de vulling zelfs maken met appelmoes! Dat is alvast wat ik gedaan heb. De suiker volledig schrappen is geen optie, de broodjes moeten wel lekker “sticky& gooey” blijven.
De kaneelbroodjes zijn zacht & luchtig en zitten boordevol pecannoten & rozijnen, toch nog iets gezonds aan het recept. De ervaring wordt compleet door de kaneel, gekend om zijn zoete en aromatische eigenschappen. De specerij zou trouwens de bloedsuikerspiegel stabiel houden en cho…

Blauwe Bessen-Kardemom Kaastaart Snacks / Blueberry-Cardamom Snacks

Gezonde & voedzame blauwe bessen “kaastaart” snacks.
Soms hebben we allemaal behoefte aan iets zoets, niet dan? Persoonlijk geef ik de voorkeur aan rauwe dessertjes en snacks. Ze bevatten weinig of geen geraffineerde suikers en zitten bovendien nog barstensvol vitaminen, mineralen en goede vetten. Een lekkere snack dus die goed is voor je lichaam, dat kunnen we alleen maar toejuichen.
Rauwe snacks & dessertjes zijn niet alleen gezond, ze ook nog eens zeer gemakkelijk te maken. De enige benodigdheden zijn ingrediënten van goede kwaliteit en een krachtige blender (ik gebruik een mini blender). Het moeilijkste gedeelte is wachten tot het geheel is opgesteven…
Deze kaastaart snacks met blauwe bessen hebben een simpele bodem van dadels & amandelen. De vulling wordt op smaak gebracht met kardemom en een vleugje limoen voor dat kleine extraatje. En dan blauwe bessen, kleine gezondheidsbommetjes.
Mijn repen zijn een beetje slordig gesneden. Kleine vergetelheid, had de kaastaart in de…