Doorgaan naar hoofdcontent

Pindakaas-Oreo Brownies / Peanut Butter-Oreo Brownies

Decadente, over-the-top vegan brownies! Moet ik nog meer zeggen? Dit is geen traktatie voor elke week, maar een beetje living on the edge moet al eens kunnen, niet dan? Toch, we gaan allemaal al eens over de schreef? Nee, ik ben heus niet de enige…

Beeld je eens in:

*smeuïge brownies;
*met een goey midden van chocolade;
*een licht pindakaas aroma;
*en een crunchy oreo crumble!

Don't you want to eat these baby's?


Een kleine nota over mijn vegan baksels.

Mijn zoetigheden zijn niet overmatig zoet. Een bepaalde hoeveelheid suiker is nodig voor de smaak en draagt ook bij tot het bakproces. Persoonlijk ben ik dan ook geen voorstander van volledig suikervrij bakken.
Meestal gebruik ik kokosbloesemsuiker om te bakken, behalve voor blanke cakes.
Van kokosbloesemsuiker (ongeraffineerde suiker) wordt gezegd dat deze een lagere glycemische index heeft en dus trager opgenomen wordt in de bloedsomloop. Hierover is wel enige discussie, dus maak zelf maar uit wat je wil geloven. Ik gebruik graag kokosbloesemsuiker en wel omdat deze ongelooflijk lekker is en een aangename bijna karamel-achtige smaak geeft aan je baksels.
Je kan in het recept evengoed gewone (bruine) suiker of rietsuiker gebruiken, houd er dan rekening mee dat gewone suiker een hogere zoetkracht heeft dan kokosbloesemsuiker. Hangt er maar van af hoe zoet je het wil.

Verder gebruik ik meestal speltbloem. Ik verdraag zelf minder goed tarwebloem. Speltbloem heeft ook een aangenaam lichte structuur en maakt baksels luchtiger. Ook hier kan je hier de speltbloem gewoon door tarwebloem vervangen. 
Zie hiervoor het artikel Speltmeel versus Speltbloem

Voor de rest gebruik ik graag pure ingrediënten waar mogelijk, zoals cacaopoeder & dadels, nog gezond ook.

Ik ken iemand die zeer blij gaat zijn met deze brownies!
Enjoy!


Pindakaas-Oreo Brownies
veganistisch, sojavrij

Voor 12 à 16 brownies:
Ingrediënten:
Flax eitje:
1 eetlepel gemalen lijnzaad
3 eetlepels water
Natte ingrediënten:
½ cup/100 gram (crunchy) pindakaas
¾ cup/180 ml water of amandelmelk (of half-half)
2 eetlepels neutrale olie (koolzaadolie gebruikt)
½ cup/100 gram kokosbloesemsuiker
1 theelepel vanille extract
Droge ingrediënten:
¾ cup/125 gram speltbloem (of ¾ cup/140 gram tarwebloem)
¼ cup/38 gram cacao poeder
¼ theelepel bakpoeder
¼ theelepel bicarbonaat
Snufje zout
Overige:
½ cup/105 gram vegan chocolade chips
~8 Oreo koekjes, in stukjes gehakt of gebroken

Bereidingswijze:
Meng voor het flax eitje het lijnzaad met het water en laat tien minuten staan.
Verwarm de oven voor op 180° Celsius. Bekleed een brownie vorm met bakpapier.
Klop de natte ingrediënten glad in een kom.
Meng in een andere kom de droge ingrediënten.
Roer de droge ingrediënten door de natte ingrediënten.
Meng de chocolade chips door het beslag.
Giet het brownie mengsel in de vorm en verdeel de koekjes erover, druk lichtjes in het beslag.
Bak de brownie 16-20 minuten.
Laat 15 minuten afkoelen en verwijder uit de vorm. Snijd de brownie in blokjes en tracht er niet teveel van te eten.


Peanut Butter-Oreo Brownies
vegan, soy free

Makes 12-16 brownies:
Ingredients:
Flax egg:
1 tbsp ground flax seed
3 tbsp water
Wet ingredients:
½ cup/100 grams (crunchy) peanut butter
¾ cup/180 ml water or  almond milk (or half-half)
2 tbsp neutral oil (rapeseed oil used)
½ cup/100 grams coconut blossom sugar
1 tsp vanilla extract
Dry ingredients:
¾ cup/125 gram spelt flour (of ¾ cup/140 gram wheat flour)
¼ cup/38 grams cocoa powder
¼ tsp baking powder
¼ tsp baking soda
Pinch of salt
Other:
½ cup/105 gram vegan chocolate chips
~8 Oreo cookies, chopped or broken in pieces

Instructions:
Mix the ground flax seed and water and let it sit for ten minutes.
Preheat the oven to 180° Celsius. Line a brownie form with parchment paper.
Put the wet ingredients in a bowl and stir until combined.
Mix the dry ingredients in a bowl.
Combine wet and dry ingredients.
Stir in the chocolate chips.
Pour the batter in the brownie form and sprinkle with the Oreo cookies, pressing lightly.
Bake the brownie for 16-20 minutes.
Cool down 15 minutes in the pan. Remove from the pan and cut in squares. 

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Pindakaas Bars met Kokos & Cacao Nibs / Peanut Butter Bars with Coconut & Cocoa Nibs (No bake)

Bars for peanut butter lovers!


Gezonde bars op basis van:
* dadels * havervlokken
* pindakaas * kokos
& cacao nibs
Een dagje uit als veganist... Afhankelijk van de bestemming is het niet altijd een garantie dat je op uitstap vegan eten vindt. En ik bevind mij meestal ergens midden in de natuur, wat het nog moeilijker maakt. Als je dan al een vegan optie vindt, is de keuze meestal beperkt en niet altijd even gezond. Ik neem in zo'n geval het zekere voor het onzekere en neem een gezonde snack mee, zo heb ik alvast iets bij om me op de been te houden. Zoals deze pindakaas bars, boordevol goede energie! 
Eet de bars als snel ontbijt of als snack onderweg. 

Leuk weekend!



Pindakaas Bars met Kokos & Cacao Nibs veganistisch, glutenvrij, sojavrij
Voor 8-10 bars: Ingrediënten: 10 medjool dadels, 10 minuten in water geweekt indien niet zacht ⅓ cup pindakaas (zelfgemaakt of gekocht) 2 eetlepels ahornsiroop (optioneel indien gekochte pindakaas) Zaadjes van 1 vanille stokje (of ½ theelepel extract) Snufj…

Kaneelbroodjes met Pecannoten & Rozijnen / Sticky Cinnamon Buns with Pecans & Raisins

Zachte kaneelkoffiekoeken gevuld met pecannoten & rozijnen.
Ik heb even getwijfeld of ik dit recept wel zou posten… Normaal post ik gezonde gerechten & snacks. Ik vroeg me dus af of deze broodjes wel thuishoren op de blogpagina. Maar ze zijn o zo lekker! De beslissing is gevallen, het receptje gepost. Wie o wie kan er aan weerstaan?
En ja, er staan wel meer recepten online voor kaneelbroodjes, dit is mijn versie. Mijn broodjes bevatten in verhouding tot andere versies en stuk minder suiker en vetstof. Indien gewenst kan je de vulling zelfs maken met appelmoes! Dat is alvast wat ik gedaan heb. De suiker volledig schrappen is geen optie, de broodjes moeten wel lekker “sticky& gooey” blijven.
De kaneelbroodjes zijn zacht & luchtig en zitten boordevol pecannoten & rozijnen, toch nog iets gezonds aan het recept. De ervaring wordt compleet door de kaneel, gekend om zijn zoete en aromatische eigenschappen. De specerij zou trouwens de bloedsuikerspiegel stabiel houden en cho…

Blauwe Bessen-Kardemom Kaastaart Snacks / Blueberry-Cardamom Snacks

Gezonde & voedzame blauwe bessen “kaastaart” snacks.
Soms hebben we allemaal behoefte aan iets zoets, niet dan? Persoonlijk geef ik de voorkeur aan rauwe dessertjes en snacks. Ze bevatten weinig of geen geraffineerde suikers en zitten bovendien nog barstensvol vitaminen, mineralen en goede vetten. Een lekkere snack dus die goed is voor je lichaam, dat kunnen we alleen maar toejuichen.
Rauwe snacks & dessertjes zijn niet alleen gezond, ze ook nog eens zeer gemakkelijk te maken. De enige benodigdheden zijn ingrediënten van goede kwaliteit en een krachtige blender (ik gebruik een mini blender). Het moeilijkste gedeelte is wachten tot het geheel is opgesteven…
Deze kaastaart snacks met blauwe bessen hebben een simpele bodem van dadels & amandelen. De vulling wordt op smaak gebracht met kardemom en een vleugje limoen voor dat kleine extraatje. En dan blauwe bessen, kleine gezondheidsbommetjes.
Mijn repen zijn een beetje slordig gesneden. Kleine vergetelheid, had de kaastaart in de…