Doorgaan naar hoofdcontent

Pastaschotel met Witlof & Gerookte Tempeh / Pasta Casserole with Endives & Smoked Tempeh

Hey allemaal, ik ben een beetje ziek. šŸ˜µ
Dan maar een snelle schotel comfort eten. Ik voelde me te slecht om het huis uit te gaan en heb dan maar gekookt met wat voorhanden was. Dus gewoon luiheid in mijn belabberde toestand.

Als dit recept je doet denken een klassieker, eigenlijk twee klassiekers is dit puur toeval.
Het raadsel al opgelost?

*macaroni met kaassaus;
*& witlof met biep biep uit de oven.

Ben er toch wel een beetje van bekomen...
En nu terug naar de zetel. Hopelijk zijn jullie nog niet geveld door de bug!


Pastaschotel met Witlof & Gerookte Tempeh
veganistisch, glutenvrij, sojavrij

Voor 2 Ć  3 personen:
Ingrediƫnten:
2 cups/170 gram kleine (glutenvrije) pasta
Olie om te bakken
200 gram gerookte tempeh, in blokjes
3 stronkjes witlof, in stukken gesneden
1 theelepel citroensap
Plantaardige geraspte kaas
(glutenvrij) paneermeel
Voor de saus:
¼ cup/50 gram cashew noten, 1 uur geweekt in water & afgegoten
½ cup/120 ml water
½ cup/120 ml amandelmelk
3 eetlepels edelgist
1 eetlepel maĆÆzena
1 teentje knoflook, gehakt
½ theelepel mosterdpoeder
¼ theelepel gerookte paprikapoeder
Peper & zout, naar smaak

Bereidingswijze:
Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking en giet af.
Verhit olie in een pan en bak de tempeh goudbruin. Voeg het witlof, en citroensap te en stoof beetgaar. Breng op smaak met peper & zout.
Verwarm de oven voor op 200° Celsius. Vet een ovenschotel lichtjes in met olie.
Meng de pasta, tempeh, witlof, saus en vegan kaas.
Verdeel alles gelijkmatig over de ovenschotel en werk af met een beetje paneermeel.
Bak de schotel in 20 Ć  30 minuten goudbruin, gratineer indien nodig even onder de grill. Serveer.
Voor de saus:
Blend alle ingrediƫnten voor de saus glad met een mini blender of staafmixer.
Breng op smaak met peper & zout.
De saus is op deze moment nog dun, maar wordt dikker in de oven.


Pasta Casserole with Endives & Smoked Tempeh
vegan, gluten free, soy free

Serves 2-3:
Ingredients:
2 cups/170 grams small (GF) pasta
Oil for frying
200 grams smoked tempeh, cubed
3 endive stalks, chopped
1 tsp lemon juice
Vegan grated cheese
(GF) breadcrumbs
For the sauce:
¼ cup/50 grams cashews, soaked for 1 hour in water & drained
½ cup/120 ml water
½ cup/120 ml almond milk
3 tbsp nutritional yeast
1 clove garlic, chopped
½ tsp mustard powder
¼ tsp smoked paprika
Pepper & salt, to taste

Instructions:
Cook the pasta according to package instructions.
Heat oil in a pan and sautƩ the tempeh until golden. Add the endives and lemon juice and sautƩ until al dente. Season with salt & pepper.
Preheat the oven to 200° Celsius. Lightly grease an oven proof dish with oil.
Combine pasta, tempeh, endives, sauce and cheese.
Pour the mix in the oven dish and sprinkle with breadcrumbs.
Bake for 20-30 minutes or until golden on top and bubbly. Place under the grill if needed.
For the sauce:
Blend the ingredients for the sauce until smooth using a mini blender of stick blender.
Season with pepper & salt.
The sauce is thin at this point, but will thicken in the oven.

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Kaneel Wafels met Vijgen-Walnoten Compote / Cinnamon Waffles with Fig-Walnut Compote

Zachte kaneelwafels met een compote van vijgen & walnoten + verse vijgen + kokosslagroom.

Er zijn zo van die dingen, die ik pas echt ben gaan appreciƫren sinds ik veganist ben. Wafels is zo ƩƩn van die dingen. Niet dat ik ze zo vaak eet, maar dat maakt ze nu net dat beetje specialer.
Vandaag deel ik een receptje voor Ć©Ć©n van de lekkerste wafels die je ooit hebt geproefd! Een zachte kaneelwafel, een beetje geduld hier want ze komen knapperig uit het wafelijzer… Plakkerig-zoete vijgen-walnotencompote, verse vijgen en een toefje kokosslagroom voor de durvers. Het is zowat een dessert als maaltijd, wel dat heb ik er alvast van gemaakt. šŸ˜
De wafels zijn natuurlijk ook lekker op zichzelf. Ze zijn laag in vet- en suikergehalte en gemakkelijk te maken. En als je niet zelf compote wil maken, gebruik dan vijgenjam uit een potje.
Smakelijk!


Een paar andere recepten die je misschien leuk vindt: Hazelnoot Pannenkoekjes met Gekarameliseerde Vijgen / Hazelnut Pancakes with Caramelized Figs
Pecan Koff…

Tofu Tajine met Olijven & Tomatensaus / Tofu Tajine with Olives & Tomato Sauce

Snelle & simpele saffraan-gember tajine met tofu, olijven & gekruide tomatensaus.

Een aantal weken geleden had ik een etentje met twee voor mij zeer bijzondere mensen. Op het menu:
* Tajine met tofu * Couscous salade met oven geroosterde wortelen, abrikozen & tofu feta * Harissa-komijn yofu (als extraatje voor de liefhebbers van pittig eten) * Marokkaanse cake
De tajine heeft tofu als basis. Tofu in een tajine? Ook ik was er vroeger geen fan van, het leek gewoon iets te missen. Tot ik deze tajine maakte. De tofu wordt eerst gemarineerd met citroen, gember en saffraan, en daarna krokant aangebakken. Nog een mild gekruide tomatensaus en groene olijven om de tajine compleet te maken, et voilĆ . Ik gebruik ingelegde citroen in het recept, een typische Marokkaanse smaak. Als je hier geen fan van bent, kan je deze gewoon weglaten of minder gebruiken. De tajine zal nog steeds kruidig & smaakvol zijn.
Deze tajine kan op voorrand bereid worden, altijd handig als je gasten ontvangt.
* to…

Simpele Venkel-Tomatensoep met Linzen / Simple Fennel-Tomato Soup with Lentils

Simpele venkel-tomatensoep met linzen.
Het beste eten is soms gewoon het simpelste eten! Niet? Een kom dampende soep op een druilerige dag… mmm. Meer moet dat niet zijn.
Geen dure ingrediĆ«nten, geen eindeloos gedoe in de keuken,… En dan denk ik altijd, is dit wel iets om op een blog te posten? Maar lekker is lekker, en soms wil ik gewoon een ideetje meegeven.
Een blogpagina draait in mijn ogen niet enkel om high tech en ingewikkelde recepten. Soms heel simpel en snel, soms net dat beetje meer. Zoals ik aangeef in de beschrijving van mijn blog, gaat het om alledaagse recepten, die haalbaar moeten zijn voor iedereen. Het heeft weinig zin om receptjes uit te werken, die niemand inspireren of die nooit door iemand worden gemaakt. Als er liefhebbers zijn van meer “fancy” eten, laat mij maar een berichtje.
Voor nu, smakelijk!


Simpele Venkel-Tomatensoep met Linzen veganistisch, glutenvrij, sojavrij, notenvrij
IngrediĆ«nten: Olie om te bakken 1 ui, gesnipperd 1 teentje knoflook, gesnipperd 1 grote venkel,…