Doorgaan naar hoofdcontent

Chorizo Worstjes / Chorizo Sausages


Ik werk al een tijdje aan een receptje voor vegan chorizo worstjes. Enige probleem waar ik tegenaan loop, ik heb van mijn leven geen "chorizo worstje" gegeten… het is dus een beetje gissen naar de smaak van het authentieke worstje. Na enige pogingen ben ik dan nu toch helemaal tevreden over de smaak & textuur van het worstje. Veel worstjes gegeten de afgelopen weken…

Als basis voor de chorizo worstjes heb ik tarwegluten en silken tofu gebruikt. De tarwegluten dienen geen uitleg dacht ik? De commerciële versies vind ik vaak te vast & chewy van structuur, voilà silken tofu to the rescue. De worstjes worden op smaak gebracht met de nodige specerijen & kruiden.
De worstjes worden eerst in bakpapier gerold en daarna in folie, dit geeft een "worst-achtige" structuur aan de buitenkant. 

De worstjes kunnen in zijn geheel of in stukken gebakken worden, probeer ze ook eens toegevoegd aan een stoofpotje of op de barbecue.
Er volgen nog receptjes waarin de chorizo worstjes worden gebruikt.

Zie ook het artikel:
Over seitan

Smakelijk & leuk weekend! 




Chorizo Worstjes
veganistisch, notenvrij

Voor 6 à 8 worstjes (afhankelijk van de grootte):
Ingrediënten:
Natte ingrediënten:
1 pakje/200 gram silken tofu, uitgelekt
3 eetlepels olijfolie
2 eetlepels edelgist
4-5 teentjes knoflook, fijngesneden
1 theelepel zout
¼ theelepel zwarte peper
1 theelepel oregano
1 eetlepel gerookt paprikapoeder (zoet of pikant)
1 ½ theelepel komijnpoeder
¾ theelepel korianderpoeder
¼ theelepel uienpoeder
¼ theelepel kaneel
1 theelepel chilipoeder
1 theelepel chipotle vlokken (of chili vlokken)
1 theelepel Cayenne
½ theelepel kokosbloesemsuiker
2 eetlepels appelazijn
Droge ingrediënten:
1 ¼ cup/150 gram tarwegluten

Bereidingswijze:
Mix of blend alle natte ingrediënten tot een gladde massa. Doe het geheel in een kom.
Voeg de tarwegluten bij de natte ingrediënten en kneed tot een samenhangend geheel.
Verdeel het mengsel in 6 à 8 gelijke balletjes.
Vorm worstjes van de balletjes. Rol de worstjes eerst in bakpapier en daarna in aluminium folie.
Leg de worstjes in een stomer en stoom ze gedurende 45 à 50 minuten (afhankelijk van de grootte).
Laat de worstjes volledig afkoelen.
Smakelijk!

Nota’s:
De chorizo worstjes kunnen gebakken worden, gegrild op de barbecue…
De worstjes kunnen (verpakt) ingevroren worden.


Chorizo Sausages
vegan, nut free

Makes 6-8 sausages (depending on the size):
Ingredients:
Wet ingredients:
1 package/200 gram silken tofu, drained
3 tbsp olive oil
2 tbsp edelgist
4-5 cloves garlic, minced
1 tsp salt
¼ tsp black pepper
1 tsp oregano
1 tbsp smoked paprika (sweet or spicy)
1 ½ tsp cumin powder
¾ tsp coriander powder
¼ tsp onion powder
¼ tsp cinnamon
1 tsp chilli powder
1 tsp chipotle flakes (of chilli flakes)
1 tsp Cayenne
½ tsp coconut blossom sugar
2 tsp apple cider vinegar
Dry ingredients:
1 ¼ cup/150 gram vital wheat gluten

Instructions:
Mix or blend the wet ingredients into a smooth paste. Tip the mixture into a bowl.
Add the vital wheat gluten and knead into a smooth dough.
Divide the mixture in 6-8 equal pieces.
Shape the balls into sausages. First roll the sausages into parchment paper, then into aluminium foil.
Place the sausages in a steamer and steam for 45-50 minutes (depending on the size).
Cool down completely.
Enjoy!

Notes:
The chorizo sausages can be fried, barbecued…
The sausages can be frozen.



Reacties

Populaire berichten van deze blog

Pindakaas Bars met Kokos & Cacao Nibs / Peanut Butter Bars with Coconut & Cocoa Nibs (No bake)

Bars for peanut butter lovers!


Gezonde bars op basis van:
* dadels * havervlokken
* pindakaas * kokos
& cacao nibs
Een dagje uit als veganist... Afhankelijk van de bestemming is het niet altijd een garantie dat je op uitstap vegan eten vindt. En ik bevind mij meestal ergens midden in de natuur, wat het nog moeilijker maakt. Als je dan al een vegan optie vindt, is de keuze meestal beperkt en niet altijd even gezond. Ik neem in zo'n geval het zekere voor het onzekere en neem een gezonde snack mee, zo heb ik alvast iets bij om me op de been te houden. Zoals deze pindakaas bars, boordevol goede energie! 
Eet de bars als snel ontbijt of als snack onderweg. 

Leuk weekend!



Pindakaas Bars met Kokos & Cacao Nibs veganistisch, glutenvrij, sojavrij
Voor 8-10 bars: Ingrediënten: 10 medjool dadels, 10 minuten in water geweekt indien niet zacht ⅓ cup pindakaas (zelfgemaakt of gekocht) 2 eetlepels ahornsiroop (optioneel indien gekochte pindakaas) Zaadjes van 1 vanille stokje (of ½ theelepel extract) Snufj…

Kaneelbroodjes met Pecannoten & Rozijnen / Sticky Cinnamon Buns with Pecans & Raisins

Zachte kaneelkoffiekoeken gevuld met pecannoten & rozijnen.
Ik heb even getwijfeld of ik dit recept wel zou posten… Normaal post ik gezonde gerechten & snacks. Ik vroeg me dus af of deze broodjes wel thuishoren op de blogpagina. Maar ze zijn o zo lekker! De beslissing is gevallen, het receptje gepost. Wie o wie kan er aan weerstaan?
En ja, er staan wel meer recepten online voor kaneelbroodjes, dit is mijn versie. Mijn broodjes bevatten in verhouding tot andere versies en stuk minder suiker en vetstof. Indien gewenst kan je de vulling zelfs maken met appelmoes! Dat is alvast wat ik gedaan heb. De suiker volledig schrappen is geen optie, de broodjes moeten wel lekker “sticky& gooey” blijven.
De kaneelbroodjes zijn zacht & luchtig en zitten boordevol pecannoten & rozijnen, toch nog iets gezonds aan het recept. De ervaring wordt compleet door de kaneel, gekend om zijn zoete en aromatische eigenschappen. De specerij zou trouwens de bloedsuikerspiegel stabiel houden en cho…

Blauwe Bessen-Kardemom Kaastaart Snacks / Blueberry-Cardamom Snacks

Gezonde & voedzame blauwe bessen “kaastaart” snacks.
Soms hebben we allemaal behoefte aan iets zoets, niet dan? Persoonlijk geef ik de voorkeur aan rauwe dessertjes en snacks. Ze bevatten weinig of geen geraffineerde suikers en zitten bovendien nog barstensvol vitaminen, mineralen en goede vetten. Een lekkere snack dus die goed is voor je lichaam, dat kunnen we alleen maar toejuichen.
Rauwe snacks & dessertjes zijn niet alleen gezond, ze ook nog eens zeer gemakkelijk te maken. De enige benodigdheden zijn ingrediënten van goede kwaliteit en een krachtige blender (ik gebruik een mini blender). Het moeilijkste gedeelte is wachten tot het geheel is opgesteven…
Deze kaastaart snacks met blauwe bessen hebben een simpele bodem van dadels & amandelen. De vulling wordt op smaak gebracht met kardemom en een vleugje limoen voor dat kleine extraatje. En dan blauwe bessen, kleine gezondheidsbommetjes.
Mijn repen zijn een beetje slordig gesneden. Kleine vergetelheid, had de kaastaart in de…