Doorgaan naar hoofdcontent

Over seitan



De naam seitan vindt zijn oorsprong in Japan, waarbij “sei” betekent “zijn, worden, gemaakt van” en “tan” staat voor “eiwitten”. Het is dan ook een product “gemaakt van eiwitten”.
Seitan wordt reeds meer dan 100 jaar bereid en gegeten in o.a. Japan en China, voornamelijk door Zen Boeddhisten. Jawel, we hebben een stukje geschiedenis op ons bord.

Seitan is een product rijk aan eiwitten en wordt gemaakt van tarwe of spelt, aangezien deze graansoorten veel gluten bevatten. Het is een product met een stevige structuur en een hartige smaak.
Seitan is niet geschikt voor personen met een glutenallergie of -intolerantie. Vaak bevat seitan ook sojasaus of tamari en kan dit problemen geven voor mensen met een soja-allergie. Lees dus best altijd de verpakking na of maak natuurlijk zelf seitan.

Normaal wordt seitan gemaakt uit tarwe- of speltmeel door middel van een eenvoudig proces. Eerst wordt er een soort brooddeeg gemaakt van het meel, waarna dit gekneed wordt. Op deze manier wordt het zetmeel uit het deeg gewassen en komen de gluten vrij. De gluten worden daarna gaargekookt in een bouillon, eventueel met de toevoeging van kruiden & specerijen en andere smaakmakers.
Als je thuis seitan bereid, kan je best vertrekken van 100% (tarwe)gluten. Het proces wordt op deze manier aanzienlijk korter en gemakkelijker.

Seitan is een voedzaam product arm aan koolhydraten en (uiteraard!) rijk aan plantaardige eiwitten. Het bevat bovendien geen verzadigde vetzuren, noch cholesterol.

Seitan is een veelzijdig product en is gemakkelijk in gebruik. Seitan presenteert zich uitstekend in stoofpotjes, op de grill of gewoon in de pan door zijn stevige structuur.
Aangezien seitan reeds gaargekookt is, kan de bereidingstijd kort blijven. Het houdt echter ook perfect zijn vorm en textuur als het lang gesudderd wordt in een stoofpot.

Eens je de techniek van het maken van seitan onder de knie hebt kan je hiermee alle kanten op. Wat dacht je van zelfgemaakte worstjes, satéetjes of burgers?
Je kan zelf experimenteren met smaken en kruiden & specerijen combineren naargelang je persoonlijke smaak. Zo kan je de smaak van de seitan aanpassen aan het gerecht. Wat dacht je van tandoori seitan of seitan reepjes met Chinees vijfkruidenpoeder & agavesiroop?
Ook de textuur kan je zachter of taaier maken door het toevoegen van bijvoorbeeld kikkererwtenmeel, geplette bonen of silken tofu. Ideaal voor worstjes en gebraden rollades.

Beginnen bij het begin maar zeker?
Tarwegluten kan je kopen bij sommige natuurvoedings- en bio winkels, maar is daar vaak nogal prijzig. Vraag eens na bij een bevriende bakker of deze geen “100% tarwegluten” kan bestellen. Ook online kan je tarwegluten bestellen.
Bewaar tarwegluten in een goed afgesloten container op een droge plaats.

Succes!

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Kaneel Wafels met Vijgen-Walnoten Compote / Cinnamon Waffles with Fig-Walnut Compote

Zachte kaneelwafels met een compote van vijgen & walnoten + verse vijgen + kokosslagroom.

Er zijn zo van die dingen, die ik pas echt ben gaan appreciëren sinds ik veganist ben. Wafels is zo één van die dingen. Niet dat ik ze zo vaak eet, maar dat maakt ze nu net dat beetje specialer.
Vandaag deel ik een receptje voor één van de lekkerste wafels die je ooit hebt geproefd! Een zachte kaneelwafel, een beetje geduld hier want ze komen knapperig uit het wafelijzer… Plakkerig-zoete vijgen-walnotencompote, verse vijgen en een toefje kokosslagroom voor de durvers. Het is zowat een dessert als maaltijd, wel dat heb ik er alvast van gemaakt. 😁
De wafels zijn natuurlijk ook lekker op zichzelf. Ze zijn laag in vet- en suikergehalte en gemakkelijk te maken. En als je niet zelf compote wil maken, gebruik dan vijgenjam uit een potje.
Smakelijk!


Een paar andere recepten die je misschien leuk vindt: Hazelnoot Pannenkoekjes met Gekarameliseerde Vijgen / Hazelnut Pancakes with Caramelized Figs
Pecan Koff…

Tofu Tajine met Olijven & Tomatensaus / Tofu Tajine with Olives & Tomato Sauce

Snelle & simpele saffraan-gember tajine met tofu, olijven & gekruide tomatensaus.

Een aantal weken geleden had ik een etentje met twee voor mij zeer bijzondere mensen. Op het menu:
* Tajine met tofu * Couscous salade met oven geroosterde wortelen, abrikozen & tofu feta * Harissa-komijn yofu (als extraatje voor de liefhebbers van pittig eten) * Marokkaanse cake
De tajine heeft tofu als basis. Tofu in een tajine? Ook ik was er vroeger geen fan van, het leek gewoon iets te missen. Tot ik deze tajine maakte. De tofu wordt eerst gemarineerd met citroen, gember en saffraan, en daarna krokant aangebakken. Nog een mild gekruide tomatensaus en groene olijven om de tajine compleet te maken, et voilà. Ik gebruik ingelegde citroen in het recept, een typische Marokkaanse smaak. Als je hier geen fan van bent, kan je deze gewoon weglaten of minder gebruiken. De tajine zal nog steeds kruidig & smaakvol zijn.
Deze tajine kan op voorrand bereid worden, altijd handig als je gasten ontvangt.
* to…

Simpele Venkel-Tomatensoep met Linzen / Simple Fennel-Tomato Soup with Lentils

Simpele venkel-tomatensoep met linzen.
Het beste eten is soms gewoon het simpelste eten! Niet? Een kom dampende soep op een druilerige dag… mmm. Meer moet dat niet zijn.
Geen dure ingrediënten, geen eindeloos gedoe in de keuken,… En dan denk ik altijd, is dit wel iets om op een blog te posten? Maar lekker is lekker, en soms wil ik gewoon een ideetje meegeven.
Een blogpagina draait in mijn ogen niet enkel om high tech en ingewikkelde recepten. Soms heel simpel en snel, soms net dat beetje meer. Zoals ik aangeef in de beschrijving van mijn blog, gaat het om alledaagse recepten, die haalbaar moeten zijn voor iedereen. Het heeft weinig zin om receptjes uit te werken, die niemand inspireren of die nooit door iemand worden gemaakt. Als er liefhebbers zijn van meer “fancy” eten, laat mij maar een berichtje.
Voor nu, smakelijk!


Simpele Venkel-Tomatensoep met Linzen veganistisch, glutenvrij, sojavrij, notenvrij
Ingrediënten: Olie om te bakken 1 ui, gesnipperd 1 teentje knoflook, gesnipperd 1 grote venkel,…