Doorgaan naar hoofdcontent

Seitan “Steak” met Bearnaisesaus / Seitan “Steak” Béarnaise

Vorige week postte ik een recept voor bearnaisesaus. Degenen die regelmatig mijn blog bezoeken weten misschien al dat ik niet graag half werk lever, bij deze dus het vervolg. Ik blijf hiervoor nog even in de klassieke Franse keuken, en heb dan maar meteen een vegan versie gemaakt van de bekende steak bearnaise.

Voor de “steaks” zag ik maar één mogelijkheid: seitan. Om deze iets minder chewy te maken, heb ik kikkererwtenbloem en sojabloem aan de tarwegluten toegevoegd (indien je geen  sojabloem hebt, kan je deze vervangen door extra kikkererwtenbloem). Natuurlijk nog de nodige smaakmakers en specerijen, want zonder geen smaak.

Deze seitan “steaks” zitten vol hartige & robuuste smaken, zonder de bedoeling te hebben de smaak van vlees na te bootsen. En zoals de titel al aangeeft, worden de “steaks” geserveerd met bearnaisesaus en natuurlijk frietjes & sla!




Seitan “Steak”
veganistisch, sojavrije optie, notenvrij

Voor 4 grote “steaks”:
Ingrediënten:
Droge ingrediënten:
1 ½ cup tarwegluten
¼ cup kikkererwtenbloem
¼ cup sojabloem (of extra kikkererwtenbloem)
¼ cup edelgist
1 theelepel lookpoeder
1 theelepel ui poeder
½ theelepel komijnpoeder
2 theelepels paprikapoeder (of gebruik 1 theelepel paprika + 1 theelepel gerookte paprika)
1 theelepel mosterdpoeder
Natte ingrediënten:
1 cup groentebouillon of water
¼ cup ketchup
2 eetlepels tamari
2 theelepels olijfolie

Extra:
1 recept bearnaisesaus (of dubbel indien je veel saus wenst)
ovenfrietjes
salade (op de foto gegrilde baby gem)

Bereidingswijze:
Roer de natte ingrediënten in een kom tot een gladde massa.
Meng de droge ingrediënten en voeg het geheel  bij de natte ingrediënten, kneed tot een samenhangend geheel.
Verdeel het mengsel in 4 gelijke delen.
Vorm “steaks” van het mengsel en verpak losjes in aluminium folie.
Leg de “steaks” in een stomer en stoom ze gedurende 30-35 minuten (afhankelijk van de dikte). Laat volledig afkoelen.
Verhit olie of plantaardige boter in een pan en bak de “steaks” aan beide kanten goudbruin. Serveer met de bearnaisesaus, frietjes en salade!

Nota:
De “steaks” kunnen gebakken worden, gegrild op de barbecue…


Seitan “Steak”
vegan, soy free option, nut free

Makes 4 large “steaks”:
Ingredients:
Dry ingredients:
1 ½ cup vital wheat gluten
¼ cup chickpea flour
¼ cup soy flour (of extra chickpea flour)
¼ cup nutritional yeast
1 tsp look powder
1 tsp onion powder
½ tsp cumin powder
2 tsp paprika (or use 1 tsp paprika + 1 tsp smoked paprika)
1 tsp mustard powder
Wet ingredients:
1 cup veggie stock of water
¼ cup ketchup
2 tbsp tamari
2 tsp olive oil

Extra:
1 recipe béarnaise sauce (or double if you like a lot of sauce)
oven chips/fries
salad (picture: griddled baby gem)

Instructions:
Mix the wet ingredients in a bowl.
Combine the dry ingredients, add to the bowl with wet ingredients and knead into a smooth dough.
Divide the mixture in 4 equal pieces. Shape into “steaks”. Wrap loosely with aluminium foil.
Place the sausages in a steamer and steam for 30-35 minutes (depending on the thickness).
Cool down completely.
Heat oil or non-diary butter in a pan. Fry the “steaks” until golden on both sides. Serve with béarnaise, fries and a salad!

Note:
The “steaks” can be fried, barbecued…

Reacties

  1. Ik heb dit recept gisteren gemaakt. Overheerlijk, zoals al je receptjes! Mijn man proefde niet eens dat de saus vegan was. Komt nog vaker op het menu, dank om te delen.
    Anja & Dirk

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Populaire berichten van deze blog

Kaneel Wafels met Vijgen-Walnoten Compote / Cinnamon Waffles with Fig-Walnut Compote

Zachte kaneelwafels met een compote van vijgen & walnoten + verse vijgen + kokosslagroom.

Er zijn zo van die dingen, die ik pas echt ben gaan appreciëren sinds ik veganist ben. Wafels is zo één van die dingen. Niet dat ik ze zo vaak eet, maar dat maakt ze nu net dat beetje specialer.
Vandaag deel ik een receptje voor één van de lekkerste wafels die je ooit hebt geproefd! Een zachte kaneelwafel, een beetje geduld hier want ze komen knapperig uit het wafelijzer… Plakkerig-zoete vijgen-walnotencompote, verse vijgen en een toefje kokosslagroom voor de durvers. Het is zowat een dessert als maaltijd, wel dat heb ik er alvast van gemaakt. 😁
De wafels zijn natuurlijk ook lekker op zichzelf. Ze zijn laag in vet- en suikergehalte en gemakkelijk te maken. En als je niet zelf compote wil maken, gebruik dan vijgenjam uit een potje.
Smakelijk!


Een paar andere recepten die je misschien leuk vindt: Hazelnoot Pannenkoekjes met Gekarameliseerde Vijgen / Hazelnut Pancakes with Caramelized Figs
Pecan Koff…

Tofu Tajine met Olijven & Tomatensaus / Tofu Tajine with Olives & Tomato Sauce

Snelle & simpele saffraan-gember tajine met tofu, olijven & gekruide tomatensaus.

Een aantal weken geleden had ik een etentje met twee voor mij zeer bijzondere mensen. Op het menu:
* Tajine met tofu * Couscous salade met oven geroosterde wortelen, abrikozen & tofu feta * Harissa-komijn yofu (als extraatje voor de liefhebbers van pittig eten) * Marokkaanse cake
De tajine heeft tofu als basis. Tofu in een tajine? Ook ik was er vroeger geen fan van, het leek gewoon iets te missen. Tot ik deze tajine maakte. De tofu wordt eerst gemarineerd met citroen, gember en saffraan, en daarna krokant aangebakken. Nog een mild gekruide tomatensaus en groene olijven om de tajine compleet te maken, et voilà. Ik gebruik ingelegde citroen in het recept, een typische Marokkaanse smaak. Als je hier geen fan van bent, kan je deze gewoon weglaten of minder gebruiken. De tajine zal nog steeds kruidig & smaakvol zijn.
Deze tajine kan op voorrand bereid worden, altijd handig als je gasten ontvangt.
* to…

Simpele Venkel-Tomatensoep met Linzen / Simple Fennel-Tomato Soup with Lentils

Simpele venkel-tomatensoep met linzen.
Het beste eten is soms gewoon het simpelste eten! Niet? Een kom dampende soep op een druilerige dag… mmm. Meer moet dat niet zijn.
Geen dure ingrediënten, geen eindeloos gedoe in de keuken,… En dan denk ik altijd, is dit wel iets om op een blog te posten? Maar lekker is lekker, en soms wil ik gewoon een ideetje meegeven.
Een blogpagina draait in mijn ogen niet enkel om high tech en ingewikkelde recepten. Soms heel simpel en snel, soms net dat beetje meer. Zoals ik aangeef in de beschrijving van mijn blog, gaat het om alledaagse recepten, die haalbaar moeten zijn voor iedereen. Het heeft weinig zin om receptjes uit te werken, die niemand inspireren of die nooit door iemand worden gemaakt. Als er liefhebbers zijn van meer “fancy” eten, laat mij maar een berichtje.
Voor nu, smakelijk!


Simpele Venkel-Tomatensoep met Linzen veganistisch, glutenvrij, sojavrij, notenvrij
Ingrediënten: Olie om te bakken 1 ui, gesnipperd 1 teentje knoflook, gesnipperd 1 grote venkel,…