Doorgaan naar hoofdcontent

Turkse Salade met Geroosterde Puntpaprika’s & Linzen / Turkish Salad with Roasted Sweet Peppers & Lentils

Hallo iedereen. Vandaag een receptje voor een Turks geïnspireerde salade.

Ik doe al jaren boodschappen in een Turkse winkel. Vandaag kreeg ik er gratis een tip bij voor de bereiding van de puntpaprika’s: roosteren in de oven & pellen. En ook ik neem tips altijd graag in ontvangst. Het idee voor deze salade was geboren.

* zoete oven geroosterde puntpaprika’s
* puy linzen
* komkommer
* walnoten
* granaatappelpitten of cranberries
* muntblaadjes
* afgewerkt met een fris-zoete dressing met za’atar

In dit geval heb ik de salade heel rustiek geserveerd. Nog wat vers gebakken platbrood erbij en de maaltijd staat op tafel. Ideaal voor de lunch of als lichte maaltijd op een zomeravond!
Smakelijk!


Turkse Salade met Geroosterde Puntpaprika’s & Linzen
veganistisch, glutenvrij, sojavrij

Ingrediënten:
10 rode puntpaprika’s
1 cup/180 gram puy linzen
groentebouillon
1 komkommer of 3 kleine komkommers, in halve maantjes
Handjevol walnoten, grof gehakt
2 sjalotjes, in fijne ringetjes
Rucola blaadjes
½ cup munt blaadjes, grof gesneden
Granaatappel pitjes of cranberries
Voor de dressing:
3 eetlepels extra vierge olijfolie
1 ½ eetlepel granaatappelsiroop
2 eetlepels vers citroensap
1 theelepel za'atar
Peper & zout, naar smaak

Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 190° Celsius. Leg de puntpaprika’s op een bakplaat en bak gedurende ±20 minuten, draai halverwege om. De velletjes beginnen te springen en los te laten.
Verwijder uit de oven en laat een vijftal minuten afkoelen. Verwijder de velletjes, snijd overlangs open en haal de zaadjes eruit. Snijd de paprika’s in lange repen.
Kook ondertussen de linzen beetgaar in bouillon volgens de aanwijzingen op de verpakking, giet af.
Leg de ingrediënten voor de salade willekeurig op de borden en besprenkel met de dressing.
Serveer met platbrood.
Voor de dressing:
Meng de ingrediënten voor de dressing in een kommetje, breng op smaak met pezo.


Turkish Salad with Roasted Sweet Peppers & Lentils
vegan, gluten free, soy free

Ingredients:
10 long sweet red peppers
1 cup/180 grams puy lentils
Veggie stock
1 cucumber or 3 baby cucumbers, chopped in half moons
Handful of walnuts, roughly chopped
2 shallots, in fine rings
Arugula leaves
½ cup mint leaves, roughly chopped
Pomegranate seeds or cranberries
For the dressing:
3 tbsp extra virgin olive oil
1 ½ tbsp pomegranate molasses
2 tbsp freshly squeezed lemon juice
1 tsp za'atar
Pepper & salt, to taste

Instructions:
Preheat the oven to 190° Celsius. Place the sweet peppers on a baking tray and roast for ±20 minutes, turning them halfway. The skins start to turn black and loosen.
Remove the peppers form the oven and cool down for 5 minutes. Remove the skins, cut the peppers in half and remove the seeds. Slice the peppers into long strips.
Meanwhile cook the lentils in veggie stock according to package instructions, drain.
Arrange the ingredients for the salad randomly on the plates and drizzle with dressing.
Serve with flatbread.
For the dressing:
Combine the ingredients for the dressing in a small bowl. Season with salt and pepper.

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Pindakaas Bars met Kokos & Cacao Nibs / Peanut Butter Bars with Coconut & Cocoa Nibs (No bake)

Bars for peanut butter lovers!


Gezonde bars op basis van:
* dadels * havervlokken
* pindakaas * kokos
& cacao nibs
Een dagje uit als veganist... Afhankelijk van de bestemming is het niet altijd een garantie dat je op uitstap vegan eten vindt. En ik bevind mij meestal ergens midden in de natuur, wat het nog moeilijker maakt. Als je dan al een vegan optie vindt, is de keuze meestal beperkt en niet altijd even gezond. Ik neem in zo'n geval het zekere voor het onzekere en neem een gezonde snack mee, zo heb ik alvast iets bij om me op de been te houden. Zoals deze pindakaas bars, boordevol goede energie! 
Eet de bars als snel ontbijt of als snack onderweg. 

Leuk weekend!



Pindakaas Bars met Kokos & Cacao Nibs veganistisch, glutenvrij, sojavrij
Voor 8-10 bars: Ingrediënten: 10 medjool dadels, 10 minuten in water geweekt indien niet zacht ⅓ cup pindakaas (zelfgemaakt of gekocht) 2 eetlepels ahornsiroop (optioneel indien gekochte pindakaas) Zaadjes van 1 vanille stokje (of ½ theelepel extract) Snufj…

Kaneelbroodjes met Pecannoten & Rozijnen / Sticky Cinnamon Buns with Pecans & Raisins

Zachte kaneelkoffiekoeken gevuld met pecannoten & rozijnen.
Ik heb even getwijfeld of ik dit recept wel zou posten… Normaal post ik gezonde gerechten & snacks. Ik vroeg me dus af of deze broodjes wel thuishoren op de blogpagina. Maar ze zijn o zo lekker! De beslissing is gevallen, het receptje gepost. Wie o wie kan er aan weerstaan?
En ja, er staan wel meer recepten online voor kaneelbroodjes, dit is mijn versie. Mijn broodjes bevatten in verhouding tot andere versies en stuk minder suiker en vetstof. Indien gewenst kan je de vulling zelfs maken met appelmoes! Dat is alvast wat ik gedaan heb. De suiker volledig schrappen is geen optie, de broodjes moeten wel lekker “sticky& gooey” blijven.
De kaneelbroodjes zijn zacht & luchtig en zitten boordevol pecannoten & rozijnen, toch nog iets gezonds aan het recept. De ervaring wordt compleet door de kaneel, gekend om zijn zoete en aromatische eigenschappen. De specerij zou trouwens de bloedsuikerspiegel stabiel houden en cho…

Blauwe Bessen-Kardemom Kaastaart Snacks / Blueberry-Cardamom Snacks

Gezonde & voedzame blauwe bessen “kaastaart” snacks.
Soms hebben we allemaal behoefte aan iets zoets, niet dan? Persoonlijk geef ik de voorkeur aan rauwe dessertjes en snacks. Ze bevatten weinig of geen geraffineerde suikers en zitten bovendien nog barstensvol vitaminen, mineralen en goede vetten. Een lekkere snack dus die goed is voor je lichaam, dat kunnen we alleen maar toejuichen.
Rauwe snacks & dessertjes zijn niet alleen gezond, ze ook nog eens zeer gemakkelijk te maken. De enige benodigdheden zijn ingrediënten van goede kwaliteit en een krachtige blender (ik gebruik een mini blender). Het moeilijkste gedeelte is wachten tot het geheel is opgesteven…
Deze kaastaart snacks met blauwe bessen hebben een simpele bodem van dadels & amandelen. De vulling wordt op smaak gebracht met kardemom en een vleugje limoen voor dat kleine extraatje. En dan blauwe bessen, kleine gezondheidsbommetjes.
Mijn repen zijn een beetje slordig gesneden. Kleine vergetelheid, had de kaastaart in de…