Doorgaan naar hoofdcontent

BBQ-Braadworsten / BBQ-Bratwursts (Seitan)

Seitan BBQ-Braadworsten.


Een tijdje terug had ik een barbecue, de perfecte gelegenheid om nog eens worstjes te maken. En voor de verandering heb ik eens geen pikante worstjes gemaakt, maar klassieke BBQ worsten.

Sinds ik een aantal jaar geleden tarwegluten heb leren kennen, is er werkelijk een heel nieuwe wereld vol mogelijkheden opengegaan. Het spul leent zich ongelooflijk goed om te spelen en experimenteren met smaken & texturen. Naar mijn mening zijn zelfgemaakte worstjes dan ook zoveel beter dan deze uit de supermarkt. De gekochte versie vind ik vaak nogal taai en smaakloos, niet in mijn keuken!

De BBQ worsten dan. Als je even naar de lijst van ingrediënten kijkt, is deze behoorlijk lang. Laat je daar vooral niet door afschrikken, de worsten zijn vrij simpel te maken. Enige obstakel is dat je half de specerijenkast leeg moet maken…
Ik heb de worsten reeds een aantal maal gemaakt om tot een perfecte balans van kruiden & specerijen te komen. Ook met de textuur heb ik een beetje gespeeld. Hier heb ik tofu en bier toegevoegd, wat voor een sappige & luchtige textuur zorgt. De kokosbloesemsuiker in het recept zorgt voor een aangenaam karamelaroma en contrasteert met de bitterheid van het bier. Resultaat: veelzijdige worsten die smeuïg zijn vanbinnen en een knapperig korstje hebben na het bakken. Ik ben tevreden en hoop dat ze jullie ook kunnen plezieren! 
De naam "BBQ-Braadworst" komt trouwens van één van mijn gasten, die de worsten vergeleek met braadworsten. Zelf geen idee, nog nooit gegeten. 😉 Mijn BBQ was alvast snel leeggegeten!

Smakelijk & happy BBQ!

Een aantal andere zomerse receptjes van de Chillies for Chocolate:




En natuurlijk een zoetje:



BBQ-Braadworsten
veganistisch, notenvrij

Voor 6 grote worsten:
Ingrediënten:
Natte ingrediënten:
250 gram tofu
⅔ cup/160 ml bier (Corona gebruikt), in 2 verdeeld (of water: gebruik slechts 1 eetlepel kokosbloesemsuiker)
1 medium ui of 1 grote sjalot, gesnipperd
2-3 teentjes knoflook, gehakt
1 eetlepel koolzaadolie
2 eetlepels kokosbloesemsuiker
Kruiden & specerijen:
1 theelepel gemberpoeder
¾ theelepel mosterdpoeder
1 ½ theelepel korianderpoeder
¼ theelepel piment
½ theelepel gemalen witte peper
½ theelepel kardemompoeder
¼ theelepel nootmuskaat
½ theelepel oregano
1 theelepel karwijzaad, gestampt in de vijzel
1 theelepel gerookt zout
3 eetlepels verse bieslook, fijngesneden (of 1 eetlepel gedroogde bieslook)
Droge ingrediënten:
1 ¼ cup/200 gram tarwegluten

Bereidingswijze:
Mix of blend de helft van het bier, tofu, koolzaadolie, kokosbloesemsuiker, ui en knoflook tot een gladde massa. Doe het geheel in een kom. Roer de kruiden & specerijen en de rest van het bier erdoor.
Voeg de tarwegluten bij de natte ingrediënten en kneed tot een samenhangend geheel.
Verdeel het mengsel in 6 gelijke delen.
Vorm worsten van de balletjes. Rol de worstjes eerst in bakpapier en daarna in losjes aluminium folie. Draai de folie goed aan, door het bier hebben de worstjes de neiging te groeien... 😁
Leg de worsten in een stomer en stoom ze gedurende 50 minuten.
Laat de worsten volledig afkoelen. Bak of gril de worsten en serveer met de pittig-zoete mosterdsaus (of andere saus naar keuze, zoals mosterd of ketchup).
Smakelijk!

Nota’s:
De worsten kunnen gebakken worden, gegrild op de barbecue…
De worsten kunnen (verpakt) ingevroren worden.
Serveersuggesties:
Serveer de worsten met aardappelsalade, in een broodje met zuurkool of als snack met ketchup en curry poeder.


BBQ-Bratwursts
vegan, nut free

Makes 6 large sausages:
Ingredients:
Wet ingredients:
250 gram tofu
⅔ cup/160 ml beer (I used Corona), divided (or water: only use 1 tbsp coconut blossom sugar)
1 medium onion of 1 large shallot, minced
2-3 cloves garlic, chopped
1 tbsp rapeseed oil
2 tbsp coconut blossom sugar
Herbs & spices:
1 tsp ginger powder
¾ tsp mustard powder
1 ½ tsp coriander powder
¼ tsp all spice
½ tsp ground white pepper
½ tsp cardamom powder
¼ tsp nutmeg
½ tsp oregano
1 tsp caraway seeds, crushed in a mortar and pestle
1 tsp smoked salt
3 tbsp verse chives, chopped (or 1 tbsp dried chives)
Dry ingredients:
1 ¼ cup/200 vital wheat gluten

Instructions:
Mix or blend the tofu, half of the beer, oil, coconut blossom sugar and onion & garlic into a smooth paste. Tip the mixture into a bowl. Stir in the herbs & spices and the rest of the beer.
Add the vital wheat gluten and knead into a smooth dough.
Divide the mixture in 6 equal pieces.
Shape the balls into sausages. First roll the sausages into parchment paper, then loosely into aluminium foil. Wrap the ends tightly, because of the beer the sausages tend to grow… 😁
Place the sausages in a steamer and steam for 50 minutes.
Cool down completely. Fry or grill the sausages and serve with sweet-spicy mustard sauce (or other sauce of choice, like mustard or ketchup).
Enjoy!

Notes:
The sausages can be fried, barbecued…
The sausages can be frozen.
Serving suggestions:
Serve the sausages with potato salad, in a bun with sauerkraut or as a snack with ketchup and curry powder.

Reacties

Populaire berichten van deze blog

Tofu Tajine met Olijven & Tomatensaus / Tofu Tajine with Olives & Tomato Sauce

Snelle & simpele saffraan-gember tajine met tofu, olijven & gekruide tomatensaus.

Een aantal weken geleden had ik een etentje met twee voor mij zeer bijzondere mensen. Op het menu:
* Tajine met tofu * Couscous salade met oven geroosterde wortelen, abrikozen & tofu feta * Harissa-komijn yofu (als extraatje voor de liefhebbers van pittig eten) * Marokkaanse cake
De tajine heeft tofu als basis. Tofu in een tajine? Ook ik was er vroeger geen fan van, het leek gewoon iets te missen. Tot ik deze tajine maakte. De tofu wordt eerst gemarineerd met citroen, gember en saffraan, en daarna krokant aangebakken. Nog een mild gekruide tomatensaus en groene olijven om de tajine compleet te maken, et voilà. Ik gebruik ingelegde citroen in het recept, een typische Marokkaanse smaak. Als je hier geen fan van bent, kan je deze gewoon weglaten of minder gebruiken. De tajine zal nog steeds kruidig & smaakvol zijn.
Deze tajine kan op voorrand bereid worden, altijd handig als je gasten ontvangt.
* to…

Hazelnoot Pannenkoekjes met Gekarameliseerde Vijgen / Hazelnut Pancakes with Caramelized Figs

Luchtige hazelnoot pannenkoekjes in Amerikaanse stijl, met instant gekarameliseerde vijgen & geroosterde hazelnoten.
Eerst en vooral een bekentenis. Als kind ben ik nooit een fan geweest van pannenkoeken, toch niet de pannenkoeken zoals we ze hier kennen. Als er vroeger pannenkoeken gebakken werden, kwam er standaard iets anders op tafel voor mij.
Eens veganist, heb ik de American pancakes leren kennen… en deze doen het dus wel voor mij! Misschien is het de luchtigheid? Of de dikte van de pancakes? Het lijken wel kleine wolkjes van plezier!
Het receptje dan maar. De pannenkoekjes bestaan uit een simpel en snel beslag, met speltbloem & hazelnootpoeder. De vijgen worden instant gekarameliseerd. Geen gedoe aan het ontbijt of brunch met een keukenvoorraad aan potten & pannen en massa’s ingrediënten! Nog even afwerken met geroosterde hazelnoten en natuurlijk ahornsiroop of kokosbloesemsiroop. Want eerlijk, pancakes kunnen toch niet bestaan zonder siroop!????? Iedereen mee hier? E…

Romige Rijst Ovenschotel met Bonen, Champignons, Spinazie & Vegan Kaas / Creamy & Cheezy Rice Casserole with Beans, Mushrooms & Spinach

Romige ovenschotel met rijst, champignons, spinazie en gesmolten kaaslaagje!
Ik krijg wel eens de vraag waar ik de inspiratie voor mijn recepten haal. Het antwoord is heel simpel, in de ijskast en voorraadkast. Ik heb niet de gewoonte om gericht boodschappen te doen. Ik koop gewoon wat er in het seizoen is, of wat er aantrekkelijk en vers uitziet. Eens thuis zie ik wel wat er gemaakt wordt. Als je al verse groenten in huis hebt, kan er al niet veel mis gaan. Aanvullen met de nodige gezonde proteïnen, zoals bonen of linzen. Nog een beetje kruiden & specerijen om het geheel een beetje te pimpen en je maaltijd is al bijna klaar. Zo simpel kan het dus zijn.
De zomer lijkt al weer ver weg in ons landje, tijd dus voor een verwarmende schotel. Vandaag werd het een ovenschotel met als basis groenten en bonen, aangevuld met volwaardige rijst. Om de schotel af te werken en romiger te maken, kokosmelk en plantaardige kaas. De ovenschotel kan op voorhand bereid worden, en later opgewarmd worden.
*…